Het belang van basaal rekenonderwijs (het goed leren rekenen zonder rekenmachine) wordt door het primair- en vervolgonderwijs enorm onderschat. In bijna alle beroepsgroepen worden de gevolgen steeds duidelijker zichtbaar.
Een land zonder cijfermatig rekenonderwijs leidt tot een land zonder wiskundeonderwijs |
||
![]() |
||
De basisschool zorgt niet voor een basale rekenvaardigheid |
||
opgave | berekening | |
Aan het eind van de basisschoool zouden kinderen toch op zijn minst in staat moeten zijn om de 8 typen basissommetjes netjes op een blaadje uit te rekenen.Dit kunnen de meeste kinderen in groep 8 echter niet! | ![]() |
|
Waarom zorgt de basisschool niet voor een basale rekenvaardigheid?
|
||
![]() |
Gevolgen ‘rekenmachine-mythe’:
|
|
Het vervolgonderwijs zorgt niet voor een basale algebraïsche vaardigheid |
||
Aan het eind van bijvoorbeeld het VWO Natuur&Gezondheid en Natuur&Techniek zouden kinderen toch op zijn minst in staat moeten zijn om basale algebraïsche berekeningen netjes op een blaadje te zetten.Dit kunnen de meeste leerlingen echter niet! | ![]() |
|
Oorzaken en gevolgen van het feit dat het middelbaar onderwijs niet zorgt voor een basale algebraïsche vaardigheid |
||
Oorzaken:
|
Gevolgen ‘GR-mythe’:
|
Zoals reeds gezegd, het belang van echt reken- en wiskundeonderwijs wordt door het primair- en vervolgonderwijs enorm onderschat. In bijna alle beroepsgroepen worden de gevolgen steeds duidelijker zichtbaar.